شبیه سازی کنترل تطبیقی بر روی سیستم کروز در متلب
شبیه سازی کنترل تطبیقی بر روی سیستم کروز در متلب:پروژه شبیه سازی رایگان متلب
کنترل تطبیقی
سیستمی است که اطلاعات پیوستهای در مورد وضعیت حالتهای فعلی فرآیند و به منظور شناسایی فرآیند، تولید میکند. سپس عملکرد سیستم فعلی با وضعیت مطلوب یا بهینه مقایسه شده و بر اساس آن تصمیمگیری بمنظور تطبیق سیستم صورت میگیرد. در نهایت بمنظور رسیدن به وضعیت مطلوب، تصحیح مناسب در سیستم اعمال میشود. بنابراین سه عمل شناسایی، تصمیمگیری و تصحیح در یک سیستم تطبیقی وجود خواهد داشت.
یک سیستم کنترل تطبیقی از دو حلقه تشکیل میشود :
۱- یک حلقه، فیدبک معمولی شامل فرآیند و کنترل کننده
۲- حلقه تنظیم پارامتر
این سیستم، در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جادهها، بزرگراهها، یا اتوبانهاست. بهطور مثال، اگر راننده بخواهد سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثابت نگه دارد، با فعالسازیکروز کنترل بهراحتی میتواند این کار را انجام دهد.
اساس این ابزار بهگونهای است که خودرو بهصورت اتوماتیک میتواند سرعت خودرو را تحت هر شرایطی از رانندگی ثابت نگه دارد. لازم به یادآوری است، زمانی که این ابزار را فعال میکنید و سرعت خودرو روی عدد خاصی ثابت شده است، این سرعت، در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نخواهد کرد. گفتنی است، کروز کنترل این امکان را نیز در اختیار راننده قرار میدهد تا بی آنکه نیازی به فشردن پدالهای ترمز و گاز باشد، سرعت خودرو را با هر بار فشردن دکمه کنار فرمان، به میزان یک کیلومتربرساعت، افزایش یا کاهش دهد.
لازم به ذکر است، کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ، از مدار خارج میشود. البته پس از خارج شدن کروز کنترل از مدار، مجدداً با فشار دادن دکمه کروز کنترل میتوان آنرا در مدار قرار داد و سرعت تنظیم شده توسط راننده را از حافظه سیستم، بازیابی کرد. این سیستم بسته به شرکت سازنده خودرو، ممکن است امکان تنظیم سرعت خودرو در بازه سرعتهای زیر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتربرساعت را محدود سازد؛ زیرا کروز کنترل اساساً ویژه رانندگی در سطح اتوبانها، بزرگراهها، و جادههای کم ترافیک است و استفاده از این ابزار در سطح شهر منطقی نیست. همچنین یادآوری میشود که استفاده از چنین ابزاری در آب و هوای برفی و بارانی، جادهها و مسیرهای پرپیچ و خم و نیز برای رانندگانی که همواره مشکل خواب آلودگی در حین رانندگی دارند، توصیه نمیشود.
خروجی متلب:
دیدگاه ها