شبیه سازی اصلاح کارکرد موتور القایی سه فاز با ژنراتور DC
شبیه سازی اصلاح کارکرد موتور القایی سه فاز با ژنراتور DC :پروژه آماده متلب
پروژه آماده متلب: موتور القایی، نوعی موتور جریان متناوب (AC) غیرهمزمان (آسنکرون) است که توان مورد نیاز در قسمت متحرک (روتور) آن از القای الکترومغناطیسی تأمین میشود. موتورهای القایی از پرکاربردترین موتورهایی هستند که در سامانههای کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی به کار گرفته میشوند.
موتور های القایی یا اسنکرون را در واقع ترانسفور ماتور گردان هم می نامند دلیل این مقایسه شباهت زیاد کار این الکتروموتور با ترانسفورماتور است که هر دو بر اساس القا کار می کنند و با تفاوت که روتور در ان اتصال کوتاه شده و سبب چرخش روتور می شود.
پروژه آماده متلب: طراحی ساده و عملکرد پایدار، بهای ارزان، هزینه نگهداری کم و اتصال آسان و کامل به یک منبع برق AC (تکفاز و سهفاز) برتریهای بنیادی موتورهای القایی هستند. انواع گوناگونی از موتورهای القایی برای کاربردهای گوناگون در بازار هست. با اینکه طراحی موتورهای القایی آسانتر از موتورهای DC است، کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی نیازمند درک ژرفتر از عملکرد و طراحی و ساخت این نوع موتورهاست.
یک موتور الکتریکی در روتور خود انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. برای تأمین توان مورد نیاز روتور راههای مختلفی وجود دارد. در موتور DC توان آرمیچر مستقیماً به وسیله یک منبع جریان مستقیم تأمین میشود، در حالی که در موتور القایی این توان از استاتوردر روتور القا میشود. موتورهای القایی را به علت شباهت زیاد به ترانسفورماتور، ترانسفورماتور دوار نیز مینامند چرا که استاتور این موتورها از نظر عملکرد شباهت زیادی به سیمپیچ اولیه و روتور آنها به سیمپیچ ثانویه ترانس دارد. از موتورهای القایی به ویژه موتورهای القاییسهفاز بهطور گستردهای در صنعت استفاده میشود.
قدرت بالا، ساختار ساده و بینیاز بودن از جاروبکها (که به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارند) و قابلیت بالای موتورهای القایی برای کنترل سرعت از جمله دلایل استفاده از آنهاست.
پروژه آماده متلب: مانند همه موتورها، موتور القایی نیز از یک قسمت ایستا به نام استاتور (بدنه موتور) و یک محور گردان که درون استاتور میچرخد و روتور نام دارد، تشکیل شدهاست. میان استاتور و روتور فاصله ای اندک و یکنواخت است. موتورهای سهفاز (سنکرون و القایی) تنها نوعی از موتورها هستند که در آنها بهطور ذاتی یک میدان مغناطیسی چرخنده از سوی استاتور (به دلیل تغذیه سهفاز آن و نیز موقعیت سیم پیچِ فازها نسبت به هم) ساخته میشود. این در حالی است که موتورهای DC به عاملی الکتریکی (یا مکانیکی) برای تشکیل این میدان چرخنده نیاز دارند. البته موتور القایی تکفاز نیز نیازمند عاملی بیرونی برای پدیدآوردن این میدان مغناطیسی چرخشی است. ویژگی جالب و مهم موتورهایی که با برق سهفاز تغذیه میشوند این است که به دلیل ماهیت جریانهای سهفاز (که هر کدام با دیگری ۱۲۰ درجه اختلاف فاز دارد) و نیز نحوه قرار گرفتن سیم پیچهای استاتور (سیم پیچ هر فاز با دیگری، ۱۲۰ درجه اختلاف مکانی دارد)، میدان الکترومغناطیسی حاصل از آنها در استاتور به چرخش در میآید. در موتور القایی، این میدان مغناطیسی چرخنده، در (هادیهای) روتور جریان القاء میکند (مانند ترانسفورماتورها). در اثر برهمکنش میدان مغناطیسیِ این جریان القاء شده در روتور و میدان مغناطیسی چرخنده استاتور، روتور نیز به چرخش واداشته میشود (بر اساس قانون لنز).
استاتور: استاتور موتورهای القایی از قطبهای سیمپیچی شدهای تشکیل شده که با گذر جریان از آنها و تولید میدان مغناطیسی، در روتور ولتاژ القا میکنند. استاتور از چندین نواره باریک آلومینیوم یا آهن سبک ساخته شدهاست. این نوارهها به صورت یک استوانه تهی به هم منگنه و سخت شدهاند (هسته ایستان). سیم پیچهایی از سیم روکش دار در این شیارها جاسازی شدهاند. هر گروه پیچه با هستهای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی (با دو پل) میسازد. تعداد قطبهای یک موتور القایی به اتصال درونی پیچههای ایستان بستگی دارد. پیچههای استاتور مستقیماً به منبع انرژی متصلند. آنها به گونهای در استاتور قرار گرفتهاند که با اِعمال تغذیه سهفاز، یک میدان مغناطیسی چرخنده در استاتور تولید میشود. تعداد قطبها با توجه به سرعت و گشتاور مورد نیاز میتواند مختلف باشد ولی تعداد آنها همواره یک عدد زوج است.
روتور: روتور از چندین بخش جدای باریک فولادی که میانشان میلههایی از مس یا آلومینیوم پیشبینی شده ساخته شدهاست. روتور موتورهای القایی به دو صورت است:
- روتور قفسسنجابی
- روتور سیمپیچیشده
پروژه آماده متلب:در رایجترین نوع روتور (روتور قفسسنجابی) این میلهها در پایانه خود به صورت الکتریکی و مکانیکی از سوی حلقههایی به هم بسته شدهاند. کمابیش ۹۰ درصد از موتورهای القایی دارای روتور قفسسنجابی میباشند و این به خاطر آن است که این نوع روتور ساختاری پایدار و ساده دارد. این روتور از هستهای چند تکه استوانهای با اهرمی که شکافهای همراستا برای جادادن رساناها درون آن دارد پدید آمدهاست. هر شکاف یک میله مسی یا آلومینیومی یا آلیاژی را در بر میگیرد. این میلهها با زنجیرههای پایانی آنها عمداً اتصال کوتاه میشوند. چون این ساختار درست مانند قفس سنجاب است، این نام برای آن گذاشته شدهاست. میلههای گردان دقیقاً با محور موازی نیستند، به جای آن به دو دلیل مهم، کمی اریب کار گذاشته میشوند؛
- موتور بدون صدا کارکرده و نیز از هارمونیکهای شکاف کاسته شود.
- گرایش روتور به چفت شدن (Hang) کمتر شود. دندانههای روتور به دلیل جذب مغناطیسی میکوشند که در برابر دندانههای استاتور باقی بمانند. این اتفاق هنگامی رخ میدهد که شمار دندانههای روتور و استاتور برابر باشند.
روتور از سوی مهارهایی (بوشن، یاتاقان) در دو سر محور سوار شده، یک سر محور برای انتقال نیرو بلندتر از طرف دیگر گرفته میشود. ممکن است بعضی موتورها محوری فرعی در دیگر سو (غیر گردنده – غیر فرستنده نیرو) برای نصب حسگرهای (سنسور) موقعیت و سرعت داشته باشند. بین استاتور و روتور شکافی هوایی موجود است. بعلت القا، توان از استاتور به روتور برده میشود. گشتاور پدید آمده، روتور را می چرخاند.
به دلیل مزایای زیاد روتورهای قفسی از جمله سادگی، هزینه کمتر، نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری و… رایجترین روتورها در موتورهای القایی روتورهای قفسی هستند. این روتورها از میلههایی از جنسمس یا آلومینیوم تشکیل شدهاند که یه صورت یک استوانه به همدیگر متصل شدهاند و در دو طرف به وسیله دو حلقه اتصال کوتاه شدهاند. روتورهای سیمپیچی شده در صنعت کاربردهای خاص خود را دارند و بیشتر در موتورهایی که نیاز به گشتاور راهاندازی بالایی دارند مورد استفاده قرار میگیرند.
خروجی متلب:
دیدگاه ها