شبیه سازی کنترل کامل خودرو با رابط گرافیکی در متلب همراه داکیومنت : پروژه متلب
شبیه سازی کنترل کامل خودرو با رابط گرافیکی در متلب : پروژه متلب
پروژه آماده متلب :
ردیابی خودروها برای بخشهای خاص، کاربردهای ویژهای دارد به عنوان مثال ناوگان تجاری، اتوبوسهای بین شهری و درون شهری، سرویسهای تاکسیرانی درون شهری و سرویسهای تعمیراتی و… در هر لحظه در مراکز مربوطه تحت کنترل است. این کنترل شامل سرعت مجاز، مدت رانندگی مجاز، یافتن خودروهای مسروقه، مکانی یابی خودروهای تصادفی و معیوب و… است. خودروهای پلیس ، اورژانس، آتش نشانی، خدماتی نیز تحت نظارت هستند تا به محلهای مورد نظر به سرعت اعزام شوند.
شرکتهای بزرگ سازنده خودرو مانند بنز و ولوو دارای کیت کامل راهبری هستند که شامل آنتنهای GPS ، GSM و RDS ، رایانه، صفحه کلید و صفحه نمایشگر است و به تمام ارتباطات مخابراتی موجود جواب میدهد. در ضمن کیت یادشده بهECU خودرو وصل است و حتی اطلاعات مصرف سوخت و اطلاعات کلی موتور را به طور خودکار به مرکز کنترل مخابره میکند.
همچنین در صورتی که موتور خودرویی خراب شود، از راه دور عیبیابی میکند و علت آن را به صورت نوشتاری به راننده میدهد. شکل شماره ۴ کیت شرکت بنز را نشان میدهد.
این کیتها توانایی پخش اطلاعات ترافیکی را به صورت نوشتاری و صوتی به راننده دارد با استفاده از این سیستم، راننده یک خودرو میتواند با راننده دیگر در هر کجای دنیا، ارتباط برقرار کند و به قول معروف گپ بزند.
ترکیب سیستم راهبری و موقعیت یابی خودرو باعث میشود در زمان سفر، مصرف سوخت کاهش قابل توجهی را نشان دهد.
با افزایش میزان خودروهای مورد استفاده مردم در جاده ها و نیاز به ایمنی بیشتر خودروسازان تصمیم گرفتند تا در سیستم کروز کنترل نوآوری هایی داشته باشند و در نتیجه همین نوآوری های سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر (به انگلیسی Adaptive Cruise Control) به خودروهای امروزی راه یافتند. اولین سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط خودروسازان ژاپنی تولید شد. البته این سیستم تنها در زمانی که ترافیک سنگینی در مسیر قرار داشت به راننده هشدار می داد و از سیستم ترمز اضطراری و سیستم کنترل گاز خودرو برخوردار نبود. در خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند راننده همانند سیستم کروز کنترل معمولی مقدار بیشینه سرعت مورد نظر را از طریق عملگرهای موجود تنظیم می کند. سنسوری که در جلو خودرو تعبیه شده است ترافیک مسیر روبرو یا خودرو جلویی را شناسایی کرده و روی آن قفل می کند. این سنسور سپس میزان سرعت خودروی شما را با در دست می گیرد و معمولاً طوری آن را تنظیم می کند که همیشه ۲ الی ۳ ثانیه به خودروهای پیش رو فاصله داشته باشید. کامپیوتر خودرو با استفاده از داده های این سنسور میزان فاصله با خودروی جلویی و سرعت متناسب با آن را محاسبه می کند. در صورتی که آن واحد چندین خودرو در محدوده پوشش دهی این رادار قرار داشته باشد این سیستم به صورت خودکار انتخاب می کند که کدام یک از آنها را دنبال کند. به طور مثال در صورتی که سرعت خودروی پیش رو کمتر باشد یا خودروی دیگری به صورت ناگهانی در مسیر شما قرار گیرد این سیستم به صورت خودکار سرعت خودروی شما را نیز متناسب به وضعیت سرعت آنها کاهش می دهد. کروز کنترل تطبیق پذیر سیستم هوشمندی برای ایمنی خوردو است. در صورتی که در زمان استفاده از این سیستم به خودروی جلویی خیلی نزدیک شوید در ابتدا به شما هشدار داده و در ادامه و در صورت نیاز از ترمز استفاده می کند. برخی خودروسازان از لیزر برای این سیستم خود استفاده می کند و این در حالی است که برخی دیگر از سیستم های نوری دوربین دار استفاده می کند. کروز کنترل تطبیق پذیر بدون توجه به تکنولوژی مورد استفاده در آن در روز و شب کار می کند اما توانایی های آن با توجه به شرایط جاده مانند باران سنگین، مه یا برف می تواند کاهش یابد. تمام اجزای تشکیل دهنده کروز کنترل تطبیق پذیر از جمله سنسورها، پردازشگرها، دخالت فعال در گاز و ترمز – همگی برای ترمز اضطراری خودکار هم لازم هستند. اگر فاصله خودرو با خودروی جلویی سریعاً در حال کم شدن باشد و راننده هیچ عکس العملی نشان ندهد، این سیستم به طور خودکار ترمز اضطراری می کند. اما بر خلاف کروز کنترل فعال، در سیستم ترمز اضطراری خودکار که قابلیت تشخیص عابر پیاده را دارد، وجود دوربین یک امر ضروری است. ترمز اضطراری خودکار اولین گام است به سوی خودروهای تماماً خودران و این تنها با دهه ها کار برای پیشرفت سیستم های کروز کنترل میسر شده است. استفاده از کروز کنترل مزایایی مانند تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز، جلوگیری از تجاوز ناخواسته سرعت از محدوده سرعت مجاز، افزایش و یا کاهش دقیق سرعت خودرو تنها با استفاده از کلیدهای واسط، کاهش نوسانات دریچه گاز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و… را به ارمغان آورده است. خروجی متلب :
اولین سیستم کامل کروز کنترل تطبیق پذیر مربوط به سیستم دیسترونیک مرسدس بنز بود که بر روی خودروی کلاس S مدل ۱۹۹۹ قرار گرفته بود. این سیستم نه تنها گاز خودرو را کنترل می کرد بلکه از ترمز اضطراری برای رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی بهره می برد.سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر چگونه کار می کند؟
دیدگاه ها