شبیه سازی اثر فرانتی در سیستم قدرت بهمراه گزارش فارسی
شبیه سازی اثر فرانتی در سیستم قدرت بهمراه گزارش فارسی و شبیه سازی در سیمولینک: انجام پروژه متلب
در اثر کاهش بارهای سلفی در ساعاتی از شبانه روز که منجر به افزایش خازن خطوط میشود ولتاژ در انتهای خطوط انتقال افزایش مییابد که به آن اثر فرانتی گویند.
اضافه ولتاژ در شبکه
انواع اضافه ولتاژ در شبکه عبارتند از:
– اضافه ولتاژی که بر اثر صاعقه بوجود می آید.
– اضافه ولتاژی که بر اثر قطع و وصل بریکر بوجود می آید (سوئیچینگ).
– اضافه ولتاژی که بر اثر خازنی شدن خط در حالت بی باری ایجاد می گردد (اثر فرانتی).
– اضافه ولتاژ ناشی از پدیده رزونانس.
– اضافه ولتاژ ناشی از پدیده فرورزونانس.
– اضافه ولتاژ ناشی از برخورد خطوط انتقال با سطح ولتاژ بالاتر.
– اضافه ولتاژ ناشی از خروج بارهای بزرگ.
اثر فرانتی به پدیدهای گفته میشود که در طی آن در صورت بیباری، کمباری یا باز شدن انتهای خطوط انتقال، بار سلفی خطوط کاهش یافته و به دلیل وجود خازن موازی در مدل خطوط انتقال نیرو، توان راکتیو وارد خط شده و ولتاژ انتهایی آن افزایش مییابد.هر چه طول خط بیشتر باشد به میزان اضافه ولتاژ در انتهای خط افزوده میشود. ولتاژ افزایش یافته در انتهای خط با مجذور طول خط متناسب است.
اثر فرانتی معمولاً در ساعات بار کم مثلاً در نیمه شب و یا در زمان خارج شدن یک بار بزرگ از یک خط طولانی رخ میدهد. برای کاهش عوارض اثر فرانتی معمولاً از جبرانسازهای سلفی در خط انتقال استفاده میشود.
این اثر اولین بار در سال ۱۸۸۷ و در زمان نصب کابلهای یک سیستم ۱۰ کیلوولت توسط سباستین زیانی د فرانتی مشاهده و گزارش شد.
عکس خروجی برنامه:
تا جایی ک میدونم باید بار قطع بشه نه ابتدای خط.
درواقع بریکر اشتباه جایگذاری شده ظاهرا
بریکر در ابتدای خط برای جلوگیری از فالت روی شبکه تعبیه شده است