شبیه سازی سیستم تعلیق فعال تراکتور همراه مقاله شبیه سازی با استفاده از کنترل فیدبک حالت در متلب
شبیه سازی سیستم تعلیق فعال تراکتور با استفاده از کنترل فیدبک حالت در متلب همراه مقاله شبیه سازی شده : پروژه متلب
پروژه متلب : در این پروژه به منظور اندازه گیری ارتعاش وارده، در دو موقعیت کف کابین و روی صندلی تراکتور، مقادیر rms شتاب در جهت محور عمودی (z) به وسیله دستگاه شتابسنج tv300اندازه گیری گردید. آزمایشات با یک دستگاه تراکتور مسی فرگوسن۲۸۵ برای حالت های حرکت تراکتور در مسیرآسفالت بدون حمل ادوات، حرکت در مسیرآسفالت با ادوات (گاوآهن ۳خیش)، حرکت در مسیر خاکی بدون ادوات، حرکت در مسیر خاکی با ادوات (گاوآهن ۳خیش)، خاکورزی با گاوآهن سه خیش و خاکورزی با گاوآهن چیزل انجام گردید.
تراکتور با سه سرعت۱۰، ۱۵ و۲۰ کیلومتر در ساعت در دو جاده آسفالت و خاکی حرکت کرد و عملیات خاکورزی در دو سرعت ۴و۷ کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد۲۰۰۲ – iso 5008 انجام گردید. پس از اتمام آزمایشات، صندلی از تراکتور جدا و اجزای سیستم تعلیق آن (فنر و دمپر) تعویض گردید. سپس صندلی مونتاژ و بر روی تراکتور نصب گردید و تمامی آزمایشات تکرار شد.
داده های بدست آمده از شتاب سنج نصب شده بر روی هر دو صندلی به روش مقایسه میانگین تیمارها با هم مقایسه گردید. در حرکت با سرعت کم و متوسط (km/h15و۱۰ ) بر روی مسیر هموار(جاده آسفالت و جاده خاکی) در دو حالت(با حمل ادوات و بدون حمل) ، صندلی بهبود یافته به طورمتوسط حدود۶درصد ارتعاش کمتری نسبت به صندلی اولیه رابه راننده منتقل نمود.
در حرکت با سرعت زیاد (km/h20) بر روی مسیر هموار(جاده خاکی و آسفالت) صندلی اولیه تراکتور حدود۱۰درصدارتعاش کمتری نسبت به صندلی بهبودیافته وارد نمود. در هر مرحله مقادیر شتاب منتقل شده به صندلی ها با حدود ارائه شده توسط استاندارد iso2631-1985که عبارتند از:۱- مرزافتراحتی(m/s29/0) 2- مرزکاهشمهارت (m/s28/2)3-حدمجاز مواجهه باارتعاش(m/s26/5)، مقایسه و وضعیت جسمانی راننده در حالتهای متفاوت بررسی گردید.با اینکه صندلی بهبود یافته ارتعاش کمتری نسبت به صندلی اولیه وارد نمود(بین ۲ تا ۷ درصد) ولی قادر به تغییر حدود تعریف شده توسط استاندارد iso 2631-1985 نگردید
سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو (SUSPENTION) بخشی از خودرو است که مانع از انتقال ارتعاشات و تکانهای ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان میشود. بدنه در اینجا به معنی اتاق، شاسی و تمام متعلقات آن است. این سیستم که شامل قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها، ستونهای نگهدارنده و چرخها میشود و اتصال چرخها و محورهای عقب و جلو را با شاسی برقرار میکند،
دو وظیفه اصلی دارد؛ یکی دریافت تکانها، ارتعاشها و نوسانهایی که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخها وارد میشود و دیگری ارتقاء عملکرد چرخها و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک آنها با سطح جاده و در نتیجه کنترل راحتتر خودرو.
این دو البته مهمترین وظایف سیستم تعلیق خودرو هستند که از ابتدای ساخت خودروهای بنزینی به شکل فعلی برای آنها در نظر گرفته شد. به مرور زمان، با پیشرفت صنعت خودروسازی این وظایف اضافه و به دنبالش سیستمهای تعلیق پیچیدهتر و متنوعتر شدند.
برای مثال سیستم تعلیق در خودروها، علاوه بر تامین آرامش و راحتی سرنشینان و راننده، موجب بالا رفتن عمر قطعات میشود. چرا که، انتقال ضربات ناشی از حرکت به بدنه و متعلقاتش باعث حرکت بیش از حد قطعات و درگیر شدن آنها با یکدیگر میشود که کاهش عمر مفید و استهلاک بیش از حد آنها را به دنبال دارد.
همچنین در طراحی سیستمهای تعلیق دو اولویت مهم پیش از هر چیز در نظر گرفته میشوند؛ بهبود سواری و ارتقاء قابلیت هدایت و کنترل خودرو. اما این دو اولویت همواره در تضاد هستند. به این معنی که بهبود یکی موجب ضعف دیگری میشود و بالعکس. دیگر وظیفه سیستم تعلیق حفظ تعادل خودرو حین حرکت است. به این ترتیب که با تغییر میزان وزن وارد شده به هر چرخ و تغییر نقطه ثقل خودرو، تعادل آن حفظ شود. که اگر اینطور نباشد با ورود به پیچها پایداری آن متزلزل شده و دچار انحراف میشود. حفظ ارتفاع خودرو به صورت ثابت و تنظیم انتشار وزن آن بین چرخها به صورتی که تعادلش حفظ شود از دیگر وظایف سیستم تعلیق است.
خروجی متلب :
دیدگاه ها