پروژه فرود آوردن(LANDING) هواپیما به کمک کنترلر فازی همراه گزارش فارسی
پروژه فرود آوردن(LANDING) هواپیما به کمک کنترلر فازی همراه گزارش فارسی :متلب
متلب: از جمله روشهای قابل اطمینان برای بررسی سیستم های کنترل و بهینه سازی آن،شبیه سازی و توسعه مدل رایانه ای سیستم می باشد.
مدل های شبیه سازی شده قادرند رفتار سیستم را در شرایط مختلف بررسی نمایند و این در حالی است که آزمایشات واقعی برای بررسی سیستم های کنترل ضمن صرف وقت و هزینه بالا همیشه امکان پذیر نیست.
از همین رو در این پژوهش سعی شد با استفاده از شبیه سازی رایانه ای به کمک نرم افزار MATLAB سیستم کنترل فازی کنترل فرود آوردن هواپیما مدل شود.
متلب: در این پروسه نشستن هواپیما عوامل بسیار زیادی دخیل هستند تا یک هواپیما اعم از هواپیما جنگی و یا مسافرتی به طور صحیح و امن بنشیند اما به طور کلی دو پارامتر اصلی در این کار سهیم می باشند که عبارتند از:
- ارتفاع از زمین در هنگام نشستن(h)
- سرعت هواپیما هنگام فرود آمودن
سرعت مطلوب هنگام نشستن با مربع ارتفاع از زمین نسبت مستقیم دارد بنابراین دامنه ارتفاع بالا به سرعت بالا برای نشستن احتیاج دارد.
ولی سرعت در هنگام فرود آمدن باید مرحله به مرحله کاهش یابد تا هواپیما بتواند تعادل خود را در نشستن حفظ نماید.
کنترلر فازی
متلب: از جمله روشهای قابل اطمینان برای بررسی سیستم های کنترل و بهینه سازی آن،شبیه سازی و توسعه مدل رایانه ای سیستم می باشد.
مدل های شبیه سازی شده قادرند رفتار سیستم را در شرایط مختلف بررسی نمایند و این در حالی است که آزمایشات واقعی برای بررسی سیستم های کنترل ضمن صرف وقت و هزینه بالا همیشه امکان پذیر نیست.
از همین رو در این پژوهش سعی شد با استفاده از شبیه سازی رایانه ای به کمک نرم افزار MATLAB سیستم کنترل فازی کنترل فرود آوردن هواپیما مدل شود.
در شکل ۱۳٫۴ کنترل سطح این پروسه را مشاهده می کنیم.
توصیف فرآیند:
در این پروسه نشستن هواپیما عوامل بسیار زیادی دخیل هستند تا یک هواپیما اعم از هواپیما جنگی و یا مسافرتی به طور صحیح و امن بنشیند اما به طور کلی دو پارامتر اصلی در این کار سهیم می باشند که عبارتند از:
- ارتفاع از زمین در هنگام نشستن
- سرعت هواپیما هنگام فرود آمودن
متلب: سرعت مطلوب هنگام نشستن با مربع ارتفاع از زمین نسبت مستقیم دارد بنابراین دامنه ارتفاع بالا به سرعت بالا برای نشستن احتیاج دارد.
ولی سرعت در هنگام فرود آمدن باید مرحله به مرحله کاهش یابد تا هواپیما بتواند تعادل خود را در نشستن حفظ نماید.
در شکل ۱۳٫۶ رابطه بین ارتفاع و سرعت هواپیما را در پروسه فرود آمدن هواپیما را مشاهده می کنید.
با کاهش یافتن دامنه ارتفاع پرواز سرعت هم باید مرحله به مرحله کاهش یابد در این محدودیت به اختصار همانطوریکه ارتفاع کم می شود سرعت فرود هم به صفر می رسد در این روش از فرود بلادرنگ و ناگهانی که موجب خسارت دیدن هواپیما می شود جلوگیری می شود.
برای شبیه سازی این مورد از ۲ پارامتر ارتفاع از سطح زمین (h) و سرعت عمودی (( v استفاده می گردد.
در شکل ۱۳٫۷ کنترل خروجی که توسط نیروی اعمالی هواپیما صورت می گیرد را مشاهده می کنید.
و طبق رابطه زیر اندازه تکانه جرم m که با سرعت v در فضا در حال سقوط باشد را مشاهده می کنید.
متلب: بدون هیچ نیروی خارجی جرم m با سرعت v در مسیر مستقیم سقوط می کند اما اگر نیروی f در زمان Δt به جسم در حال سقوط اعمال شود سرعت با رابطه زیر بدست می آید.
عکس خروجی برنامه:
دیدگاه ها