شبیه سازی مکانیزم جسم صلب Rigid body در متلب همراه داکیومنت لاتین:انجام پروژه متلب
شبیه سازی مکانیزم جسم صلب Rigid body در متلب همراه داکیومنت لاتین:متلب خونه
متلب خونه : جسم جامد (سفت و محکم) (به انگلیسی: Rigid body) به سیستمی گفته میشود که شامل تعداد زیادی ذرات ثابت هست که فاصلهٔ ذرات از یکدیگر همواره ثابت است. این فاصله حتی در صورتی که به جسم نیرو وارد شود یا حرکت کند نیز ثابت میماند. دنیای پیرامون ما سرشار از اجسام صلب است. از پایههای پل گرفته تا دندانههای یک چنگال همگی اجسام صلب هستند. در واقع به جسمی که فاصله بین نقاط آن تغییر نکند جسم صُلب گفته میشود.
تعریف عملی جسم صلب
متلب خونه : تعریف بالا یک تعریف تئوریک و ایدهآل میباشد زیرا در بهترین حالت نیز اجسام تحت تأثیر نیروهای مختلف دارای ارتعاشات هستند. با این وجود و با چشمپوشی از جزئیات اجسام ثابت و جامد معمولاً سفت و محکم گفته میشوند.
متلب خونه : در حقیقت هر جسمی هر اندازه که سفت باشد، باز هم صلب نیست و نقاط آن نسبت به یکدیگر کمی جابجا میشوند؛ بنابراین جسم صلب ایدهآل وجود ندارد؛ ولی گاهی حرکت نسبی نقاط جسم نسبت به حرکت کلی آن خیلی کوچک هستند یا در نظر گرفتن این جابجاییها، تأثیری در مسئله نمیگذارد. در این شرایط، برای سادگی در مدلسازی، جسم، صلب در نظر گرفته میشود.
متلب خونه : دینامیک اجسام صلب (به انگلیسی: Rigid body dynamics) شاخهای از علم مکانیک است که به مطالعهٔ حرکت سیستمهای به هم پیوستهٔ تحت رفتار (کنش) نیروهای خارجی میپردازد. فرض صلب بودن جسم به این معنی است که اجسام بکار گرفته شده تحت تأثیر نیروهای بکار رفته تغییر شکل نمیدهند، و این برای ساده گردانیدن تحلیل؛ با کاهش دادن توصیف پارامترهایی که در مورد هر قطعه (جسم) در حالتهای انتقال و دَوَران جسم آمدهاند، است و آن توصیفها را ساده میکند. این تعریف شامل اجسامی که رفتار سیال، الاستیک شدید و پلاستیک دارند نمیشود.
متلب خونه : سیستم دینامیکی یک جسم صلب با استفاده از قوانین سینماتیک با استفاده از قانون دوم نیوتن (سینتیک) یا فرم مشتقاتی آن در مکانیک لاگرانژی توصیف میشود. حل این معادلات حرکت توصیفی از موقعیت، جابجایی (حرکت) و شتاب هر یک از اجزای سیستم و کل سیستم را به صورت تابعی از زمان ارائه میدهد. فرمولبندی و حل دینامیک اجسام صلب ابزار مهمی در شبیهسازی کامپیوتری سیستمهای مکانیکی است.
خروجی برنامه :
دیدگاه ها