آشنایی با شبکه عصبی و ساختار شبکه
آشنایی با شبکه عصبی و ساختار شبکه : آموزش متلب
آموزش متلب :
از قرن نوزدهم بهطور همزمان اما جداگانه از سویی نوروفیزیولوژیستها سعی کردند سیستم یادگیری و تجزیه و تحلیل مغز را کشف کنند، و از سوی دیگر ریاضیدانان تلاش کردند مدل ریاضی ای بسازند که قابلیت فراگیری و تجزیه و تحلیل عمومی مسائل را دارا باشد. اولین کوششها در شبیهسازی با استفاده از یک مدل منطقی در اوایل دههٔ ۱۹۴۰ توسط وارن مککالک و والتر پیتز انجام شد که امروزه بلوک اصلی سازنده اکثر شبکههای عصبی مصنوعی است. عملکرد این مدل مبتنی بر جمع ورودیها و ایجاد خروجی با استفاده از شبکهای از نورونها است. اگر حاصل جمع ورودیها از مقدار آستانه بیشتر باشد، اصطلاحاً نورون برانگیخته میشود. نتیجه این مدل اجرای ترکیبی از توابع منطقی بود
آموزش متلبدر سال ۱۹۴۹ دونالد هب قانون یادگیری را برای شبکههای عصبی طراحی کرد. در سال ۱۹۵۸ شبکه پرسپترون توسط روزنبلات معرفی گردید. این شبکه نظیر واحدهای مدل شده قبلی بود. پرسپترون دارای سه لایه است که شامل لایهٔ ورودی، لایهٔ خروجی و لایهٔ میانی میشود. این سیستم میتواند یاد بگیرد که با روشی تکرارشونده وزنها را به گونهای تنظیم کند که شبکه توان بازتولید جفتهای ورودی و خروجی را داشتهباشد. روش دیگر، مدل خطی تطبیقی نورون است که در سال ۱۹۶۰ توسط برنارد ویدرو و مارسیان هاف در دانشگاه استنفورد) به وجود آمد که اولین شبکههای عصبی به کار گرفته شده در مسائل واقعی بودند. آدالاین یک دستگاه الکترونیکی بود که از اجزای سادهای تشکیل شده بود، روشی که برای آموزش استفاده میشد با پرسپترون فرق داشت.
در سال ۱۹۶۹ میسکی و پاپرت کتابی نوشتند که محدودیتهای سیستمهای تک لایه و چند لایه پرسپترون را تشریح کردند. نتیجه این کتاب پیش داوری و قطع سرمایهگذاری برای تحقیقات در زمینه شبیهسازی شبکههای عصبی بود. آنها با طرح اینکه طرح پرسپترون قادر به حل هیچ مسئله جالبی نمیباشد، تحقیقات در این زمینه را برای مدت چندین سال متوقف کردند.
با وجود اینکه اشتیاق عمومی و سرمایهگذاریهای موجود به حداقل خود رسیده بود، آموزش متلببرخی محققان تحقیقات خود را برای ساخت ماشینهایی که توانایی حل مسائلی از قبیل تشخیص الگو را داشته باشند، ادامه دادند. از جمله گراسبگ که شبکهای تحت عنوان Avalanch را برای تشخیص صحبت پیوسته و کنترل دست ربات مطرح کرد. همچنین او با همکاری کارپنتر شبکههای نظریه تشدید انطباقی را بنا نهادند که با مدلهای طبیعی تفاوت داشت. اندرسون و کوهونن نیز از اشخاصی بودند که تکنیکهایی برای یادگیری ایجاد کردند. ورباس در سال ۱۹۷۴ شیوه آموزش پس انتشار خطا را ایجاد کرد که یک شبکه پرسپترون چندلایه البته با قوانین نیرومندتر آموزشی بود.
آموزش متلبپیشرفتهایی که در سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بدست آمد برای جلب توجه به شبکههای عصبی بسیار مهم بود. برخی فاکتورها نیز در تشدید این مسئله دخالت داشتند، از جمله کتابها و کنفرانسهای وسیعی که برای مردم در رشتههای متنوع ارائه شد. امروز نیز تحولات زیادی در تکنولوژی ANN ایجاد شدهاست.
مروری بر شبکه های عصبی ۳۱
٣-٢) قابلیتهای شبکه پرسپترون
هر شبکه پرسپترون توانائی حل مسائل منطقی را دارد، علاوه بر این می توانـد هـر نـوع نگاشـت پیوسـته غیرخطی را با دقت دلخواه انجام دهد . اما قابلیت دیگری از پرسپترون که در این پروژه مد نظر بوده است قابلیت طبقه بندی و شناخت بردارهای ورودی می باشد.
هر پرسپترون معمولی قادر است مسأله تصمیم گیری با کرانه های خطی را حل کند اما با افزودن بر تعداد لایه ها و بر نرون ها می توان انتظار حل مسائل پیچیده تر را از شبکه داشت مثلاً یک پرسپترون سـه لایـه می تواند مسائل تصمیم گیری با کرانه های مقعر و در هم رفته را حل کند.
۴-٢) روش پس انتشار خطا
همانطور که قبلاً توضیح داده شده این روش از دسته روشهای نزول شیب می باشد. از میـان مقـالات بـه چاپ رسیده درباره این روش می توان به مقاله Hush,Horne اشاره کرد که حاوی الگوریتم برنامه بـه زبان پاسکال می باشد.